På Grennessminde Birkerød (GMB) har vi mere end 40 års erfaring i arbejdet med vores målgruppe. Vi ser hver enkelt elev som unik, og vi tilpasser vores rammer, så vi kan rumme alle vores elever, også selvom de har store faglige, sociale eller personlige udfordringer i hverdagen.
De daglige aktiviteter for den enkelte tager udgangspunkt i hans/hendes funktionsniveau og tilrettelægges ud fra en holdning om, at alle er gode til noget og skal lære så meget som de kan.
Nøglebegreberne i den pædagogiske praksis er den tætte relation mellem undervisere og elever, løsningsfokuseret pædagogik, en struktureret og genkendelig hverdag, visualisering af rutiner og aktiviteter, fokus på ressourcer og styrker hos den enkelte samt medinddragelse af eleverne på deres niveau. Humor og glæde har en stor plads i dagligdagen på skolen – mange problemer kan løses ad smilets vej.
Eleverne er opdelt i små enheder og dagligdagen foregår således i små overskuelige praksisfællesskaber. Eleverne visiteres til de forskellige elevgrupper ud fra vores pædagogiske vurdering af, hvor de fagligt, socialt, personligt og aldersmæssigt vil profitere af at blive inkluderet.
På specialskolen er vores tilbud defineret som både dagbehandling og specialundervisning, og vi mener at de to elementer er uadskillelige. Målet er at tilrettelægge en struktureret, genkendelig og forudsigelig hverdag, som giver den tryghed der skal til for at fremme personlig, faglig og social udvikling for den enkelte elev. Der er tæt og målrettet guidning af eleverne for at støtte og hjælpe dem med at udvikle egne ressourcer og deltage ligeværdigt i fællesskabet på en måde så det skaber læring for den enkelte.